Το τηγάνισμα έχει κατηγορηθεί ευρέως ως η πιο ανθυγιεινή συνήθεια στο μαγείρεμα.

Κι όμως. Δεν είναι απαραίτητο να αποκλείσουμε τις -τόσο γευστικές- τηγανιτές τροφές από τη διατροφή μας.

Αρκεί να δώσουμε προσοχή σε κάποιες μικρότερες ή και μεγαλύτερες λεπτομέρειες:

Το είδος του λαδιού

Οι επιστήμονες λένε να προτιμάτε ελαιόλαδο!

Είναι γνωστό ότι το ελαιόλαδο υπερτερεί έναντι των άλλων τύπων ελαίου σε πολλά σημεία. Η πλούσια σύνθεσή του σε μονοακόρεστα λιπαρά, σε βιταμίνη Ε, σε πολυφαινολικές ενώσεις και σε σκουαλένιο ίσως είναι και η αιτία που το ελαιόλαδο ενδείκνυται για τηγάνι και δεν προκαλεί τόσες επιπλοκές στην υγεία μας σε σύγκριση με τα άλλα λάδια.

Ο χρόνος τηγανίσματος

Ένας πολύ βασικός παράγοντας που μπορεί να δράσει αρνητικά στην υγεία μας είναι ο χρόνος και η θερμοκρασία τηγανίσματος. Καλό είναι ο χρόνος να μην ξεπερνά τα 4-5 λεπτά και η θερμοκρασία να κυμαίνεται στους 160-180 βαθμούς Κελσίου. Σε περίπτωση που χρησιμοποιείτε σπορέλαια, η θερμοκρασία πρέπει να είναι ακόμη χαμηλότερη και να μην ξεπερνά τους 160 βαθμούς. Θερμοκρασίες υψηλότερες των 180 βαθμών καλό είναι να αποφεύγονται, διότι τα έλαια διασπώνται σε ουσίες που ενδέχεται να είναι καρκινογόνες.

Οι οδηγίες που δίνει η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων:

Το τηγάνισμα των τροφίμων σε υπερβολικά χρησιμοποιημένο λάδι όχι μόνο επηρεάζει τη γεύση τους, αλλά οδηγεί και στη δημιουργία χημικών ενώσεων, ονομαζόμενων ως πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων.

Η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων έχει αναγνωρίσει του πολυκυκλικούς αρωματικούς υδρογονάνθρακες ως ανησυχητικά για την υγεία συστατικά, και ενθαρρύνει το κοινό να τα αποφεύγει, χρησιμοποιώντας καθαρό λάδι -το οποίο όχι μόνο βελτιώνει τη γεύση, αλλά είναι και καλύτερο για την υγεία σας.

Οι ουσίες αυτές μπορούν να δημιουργηθούν και κατά το μαγείρεμα σε υψηλές θερμοκρασίες ή με λιπαρά τρόφιμα, όπως όταν το κρέας καπνίζεται, ή όταν οι φυσικές λιπαρές ύλες στο ψάρι, το κρέας ή τις σάλτσες θερμαίνονται. Όταν το λίπος και οι χυμοί του κρέατος στάζουν στη ζεστή επιφάνεια ψησίματος, δημιουργούνται φλόγες και καπνός, τα οποία επιτρέπουν στους υδρογονάνθρακες να κολλάνε στην επιφάνεια του κρέατος.

Συνεπώς, θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε καθαρό λάδι (πετάξτε το λάδι που βγάζει δυσάρεστη οσμή και το ελαιόλαδο μετά από 4-5 χρήσεις), να απομακρύνετε το εμφανές λίπος από το κρέας σας και να αποφύγετε το μαγείρεμα με τις μεγάλες φλόγες ή τον πολύ καπνό.

Extra Tips

Καλό είναι να μην χρησιμοποιείτε πιρούνι και να μην τρυπάτε τα τρόφιμα όταν τηγανίζονται για να μην απορροφάται μεγαλύτερη ποσότητα λαδιού. Τέλος, μια πολύ έξυπνη κίνηση είναι να βράζετε τις πατάτες προτού τις τηγανίσετε, αφού έτσι ο χρόνος μαγειρέματος μειώνεται και το άμυλο διογκώνεται περιορίζοντας την ποσότητα του λαδιού που θα απορροφηθεί!