Το Android έχει περάσει από πολές και διαφορετικές φάσεις. Από τις πρώτες εκδόσεις με τα γλυκανάλατα εικονίδια και το UI, που έμοιαζε βγαλμένο απευθείας από το Linux, μέχρι το Material design του 2014, το λειτουργικό σύστημα που έχει κυριεύεσει τα smartphones όλων μας έχει περάσει από πολλά σχεδιαστικά κύματα.

Το τελευταίο μεγάλο redesign έγινε το 2014, με την έλευση του Material Design, με το οποίο μάθαμε και τον όρο design language. Η Google μας πληροφόρησε πως το Material δεν είναι απλά μια σχεδίαση αλλά μια ολόκληρη «γλώσσα», μια σχεδιαστική νοοτροπία, η οποία ήθελε να περάσει και σε όλους τους developers και να χρησιμοποιηθεί παντού, ώστε η εμπειρία του Android να αποκτήσει συνοχή και πληρότητα.

Το αν αυτό έγινε ή όχι το ξέρουμε όλοι (δεν).

Τώρα, λοιπόν, με την προετοιμασία του Android 12, έρχεται η ώρα για να κάνει την είσοδό της μια άλλη design language, η οποία ονομάστηκε Material You. Η Google διατείνεται ότι είναι τεράστια η σημασία του Material You – για την ακρίβεια μιλάει για τη μεγαλύτερη σχεδιαστική αλλαγή στην ιστορία του Android.

Λοιπόν, όπως μπορείς να δεις από τις εικόνες που έδωσε στη δημοσιότητα η Google, το νέο user interface, εκτός του ότι είναι πράσινο (!), χαρακτηρίζεται από πιο στρογγυλεμένα «κουτάκια»μεγαλύτερο κείμενο και περισσότερο κενό. Αν είσαι από εκείνους που τους αρέσει η πυκνότητα πληροφορίας – με άλλα λόγια τα θες όλα σε μια οθόνη – τότε το νέο design δεν θα σου αρέσει. Αν όμως σου αρέσουν οι καθαρές σχεδιάσεις και είσαι οπαδός του «λίγα και καλά», τότε το νέο interface θα γίνει ο νέος σου έρωτας!

Μάλιστα η Google με το Material You πηγαίνει την ιδέα του design language ακόμη παραπέρα, υποστηρίζοντας ότι το νέο σύστημα είναι κυρίως ένα σετ οδηγιών για το πώς θα πρέπει να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται τα user interfaces. Δεν είναι, δηλαδή, μια σειρά οδηγιών για το πώς θα σχεδιάζεις (αν είσαι developer) εικονίδια και κουτάκια κειμένου αλλά ένα πλήρες σετ, το οποίο καλύπτει από την πυκνότητα της πληροφορίας μέχρι το μέγεθος του κειμένου για το καθετί, το μέγεθος των εικονιδίων, τη θέση τους, το πόσο κοντά θα πρέπει να είναι τα πλήκτρα χειρισμού, πόσο μεγάλα τα γραφικά, τι είδους γραφικά θα πρέπει να είναι αυτά τα γραφικά και πολλά άλλα.

Η ίδια η εταιρεία αναφέρει πως το Material You θα περάσει σε όλα τα προϊόντα της Google, τόσο σε επίπεδο hardware όσο και σε web apps. Βέβαια αυτό δεν σημαίνει πως, για παράδειγμα, η Samsung ή η Xiaomi θα υλοποιήσουν το Material You με τον ίδιο τρόπο – ή μπορεί και καθόλου, αν αποφασίσουν να μην ακολουθήσουν τον σχεδιαστικό δρόμο της Google.